luni, 2 aprilie 2012

Psihicul şi evoluţia biologică

Psihicul şi evoluţia biologică

  • Sistemele vii sunt evolutive
  • Termenul de “ciclu al vieţii” – necesitatea cercetătorilor de a reflecta teoria dezvoltării
  • Ciclul vieţii are întotdeauna aceleaşi secvenţe (există o ordine în cursul vieţii umane, chiar dacă viaţa fiecăruia este unică)
  • Secvenţele ciclului vieţii apar într-o ordine constantă în viaţa fiecăruia, chiar dacă nu toate etapele sunt complete = principiu fundamental al tuturor teoriilor privind ciclurile vieţii
  • Principiul epigenetic (Erikson) = fiecare etapă din ciclul vieţii este caracterizată de evenimente şi crize, care trebuie rezolvate pentru ca dezvoltarea să fie continuă şi lină
  • Nereuşita rezolvării unei crize specifice etapei de viaţă toate etapele ulterioare de dezvoltare vor reflecta eşecul sub forma dezadaptării cognitive, emoţionale, sociale şi chiar fizice.
  • Stadiul de dezvoltare este o complexitate progresivă, se diferenţiază de cel precedent şi îl condiţionează pe cel următor
  • Există multipli factori de ordin fiziologic, social, fizic şi psihologic, care intervin în dezvoltarea psihicului
  • Din punct de vedere evolutiv, adolescenţa şi climacteriul sunt momente de criză (primare), care mobilizează organismul pentru apărare sau afirmare
  • Organismul se adaptează la un nou echilibru
  • Crizele secundare – matrimonială, criza pensionării
  • Crize accidentale

Stadiile dezvoltării (Erikson):

I. Stadiul oral – percepţiile şi activităţile sunt centrate pe gură. Vârsta 0 – 1 an.

II. Stadiul “anal” – individul îşi stăpâneşte sfincterele, muşchii, mişcările. Stadiu de autonomie. Vârsta 2 – 3 ani.

III. Stadiul genitalităţii infantile şi motricităţii (4 – 7 ani). Dobândeşte iniţiativă – alegerea scopurilor, perseverenţă.

IV. Stadiul de latenţă a sexualităţii infantile (8 – 11 ani) – creşterea dexterităţii, îndemânării, adaptare la lumea instrumentelor

V. Pubertate şi adolescenţă (12 – 19 ani) – identitatea personală

VI. Stadiul tinereţii adulte (20 – 34 ani) – raporturi intime cu altul – prietenie, luptă, schimb intelectual, activitate sexuală

VII. Vârsta adultă (34 – 44 ani) – productivitate, creativitate

VIII. Vârsta maturității – integrarea eu-lui

  • În concepţia lui Erikson individul se dezvoltă (în mod ideal) continuu şi constant, se îmbogăţeşte treptat
  • Progresează readaptându – se la nivele diferite
  • În ultimul stadiu, este “în acord total” cu ordinea lucrurilor şi semnificaţia propriei existenţe în societatea în care a trăit.

Stadiile dezvoltării (Buhler):

1. A vieţii de familie şi activităţii şcolare

2. 16 – 20 ani – intrarea într-o activitate aleasă personal şi în relaţii sociale, independente de cercul familial

3. De la 26 – 30 de ani – alegerea definitivă a profesiei (peste 2 / 3 din cazuri), stabilirea legăturilor personale durabile, întemeierea unui cămin. Este faza culminantă.

4. De la 48 ani – “achiziţii negative” – pierderi economice şi corporale irecuperabile, pierderea părinţilor şi prietenilor

5. De la 63 – 68 ani – scăderea dimensiunilor sociale, preferinţe pentru divertismente, viaţa rurală şi cultul morţilor

  • În schema psihosocială (Buhler) declinul se produce mai târziu, se ia în considerare compensarea intelectuală a facultăţilor biologice în declin
  • Pe măsura înaintării în vârstă descresc dorinţele personale şi creşte sentimentul datoriei

Dezvoltarea psiho – motorie a copilului

  • Copilăria (Ştefan Milea) – proces de socializare şi umanizare, de asimilare a universului socio – cultural
  • Legătura dintre dezvoltarea somatică şi psihică este extrem de strânsă la copil
  • Dezvoltarea eu – lui în anii copilăriei este caracterizată prin deplasarea atenţiei de la percepţia corporală spre dobândirea puterii.
  • Copilul doreşte să fie în centrul atenţiei şi proprietatea asupra obiectelor
  • Caracteristicile principale ale gândirii copilului (Piaget): realismul (inclusiv confuzia dintre fizic şi psihic, dintre lumea interioară şi cea exterioară), animismul (însufleţirea tuturor lucrurilor), artificialul (orice lucru e “făcut” de cineva), jocul.
  • Pentru dezvoltarea psiho – motorie este importantă interacţiunea dintre fraţi, ordinea naşterii, interacţiunea dintre părinţi şi copii.
  • Un defect fizic include un “risc mental”: complexe de inferioritate, împiedicarea accesului la unele experienţe de viaţă; rămâne sentimentul că “nu eşti ca ceilalţi”.

Factori de care depinde dezvoltarea psiho – motorie a copilului:

I. Factori ereditari: generali şi individuali

II. Factori ambientali:

- organici (fizici, chimici, biologici, geografici) – acţionează asupra calităţii vieţii părinţilor, duratei gestaţiei, condiţiilor de viaţă şi echilibrului emoţional

- factori alimentari, infecţioşi, traumatici, toxici

- factori socio – culturali: mediul familial, şcolar, profesional, colectivitatea de copii, condiţiile culturale specifice familiei, condiţiile economice.

Etapele dezvoltării copilului şi adolescentului

1. Perioada de sugar: 0 – 1 an

2. Perioada de antepreşcolar: 1 – 3 ani

3. Perioada de preşcolar: 3 – 6 ani

4. Perioada de şcolar mic: 6 – 10 ani

5. Perioada de şcolar mijlociu (preadolescenţa): 10 – 14 ani

- subperioada prepubertară: 10 – 12 ani

- pubertară: 12 – 14 ani

6. Perioada şcolarului mare: 14 – 18 ani

Antepreşcolarul (1 – 3 ani)

  • Universul copilului de 1 an este centrat pe sine şi pe acţiunile sale
  • Dezvoltarea motorie se caracterizează prin perfecţionarea mersului, îmbunătăţirea preciziei
  • Dezvoltarea psihică se centrează pe senzaţia pe care i – o provoacă contactul cu obiectele
  • Atenţia rămâne predominant involuntară
  • Atenţia voluntară capătă un plus de stabilitate
  • Memoria este mecanică, cu caracter involuntar
  • Gândirea se desfăşoară predominant în prezent
  • Limbajul devine instrument de comunicare, este perioada dislaliei fiziologice, vocabularul se dezvoltă progresiv
  • Anxietatea şi frica constituie trăiri importante (nu trebuie minimalizate)
  • Obiectele şi lucrurile înconjurătoare îi par însufleţite, investite cu sentimente şi voinţă

Preşcolarul (3 - 6 ani)

  • Perioada de împlinire a gândirii preoperatorii, de depăşire a cadrului familial de relaţii, afirmare progresivă a independenţei şi conştiinţei de sine
  • Respectare a unui program şi norme, însuşire activă şi organizată a anumitor deprinderi
  • Dezvoltarea motorie – diversificarea motricităţii, câştigă în coordonare, siguranţă, precizie
  • Dezvoltarea psihică – intense acumulări, diversificarea cunoştinţelor
  • Este perioada întrebărilor “de ce?”, “unde?”, “ce este asta?”
  • Atenţia voluntară – mai mare stabilitate
  • De la 4 – 5 ani începe să înveţe la solicitare poezii, scurte povestiri, reguli de joc.
  • Se remarcă volumul de informaţii şi cunoştinţe în rapidă îmbogăţire, capacitatea de a comunica prin intermediul limbajului
  • Însuşirea deprinderii de a elabora şi utiliza simboluri

§ LIMITE:

  • Gândire ireversibilă (se desfăşoară numai pe măsură ce acţiunea se derulează)
  • Gândeşte numai ceea ce percepe
  • Nu poate ordona informaţia, nu este deranjat de contradicţii, nu simte nevoia să verifice sau să confrunte concluziile
  • Este incapabil să aprecieze realitatea
  • Gândire magică (realul se împleteşte strâns cu imaginarul)
  • La 5 – 6 ani îşi poate exprima dorinţele şi gândurile, înţelege ordinele, relatează destul de fidel cele văzute sau auzite
  • Devine capabil să stabilească contacte reale
  • Nu – i mai este indiferentă prezenţa sau părerea altora
  • Creşte nevoia de a fi lăudat şi aprobat, creşte dorinţa de succes şi afirmare, apare mândria (“tu poţi face aşa?”)
  • Apar conduite etice, ruşinea, răspunderea faţă de actele proprii
  • Ştie ce înseamnă să fii rău sau bun, se mândreşte când reuşeşte să respecte interdicţii
  • Jocul rămâne forma principală în care se exprimă activitatea copilului
  • Conştiinţa funcţionează după formula recompensă şi pedeapsă
  • Apare gelozia faţă de fraţi pe care îi consideră rivali la afecţiunea părinţilor.

Şcolarul mic (6 - 10 ani)

  • Continuă cunoaşterea realităţii înconjurătoare prin intermediul observaţiei directe
  • Dezvoltarea percepţiei duce la diversificarea experienţei şi maturizarea atenţiei
  • Se dezvoltă memoria, cu unele particularităţi: reţine ce îl frapează, ce îi trezeşte interes sau dacă este direct şi imediat co-interesat
  • Imaginaţia pierde mult din caracterul fantezist.
  • Jocul ocupă un loc important, preferate – jocurile în mişcare, cu caracter de echipă care cer şi dezvoltă forţă, agilitate, rezistenţă, perseverenţă, răbdare.
  • Confruntarea cu şcoala şi adaptarea la cerinţele procesului de învăţământ implică un nou sistem de relaţii cu anturajul.

Pubertatea și adolescența

  • Fază importantă a vieţii individului, se pun bazele constituţiei sale definitive.
  • Caracteristic:
  • Rapiditatea transformărilor, pe primul plan fiind maturarea sexuală
  • Transformările somato – endocrine
  • Sensibilitatea la factorii exogeni este însemnată, dar variabilă individual
  • Transformările se realizează în puseuri – stare de echilibru instabil
  • Perioade în care îşi au debutul caracteriopatii sau psihoze endogene
  • Pot exista erori de comportare, indisciplină, vicii, excese sportive sau de efort intelectual
  • Ideea imperfecţiunii sau dizarmoniei fizice poate genera reacţii psihologice: fuga de societate, orientarea spre preocupări în care pot fi valorificate calităţi spirituale sau de forţă fizică

Particularităţi ale dezvoltării psiho-motorii la pubertate (10 – 14 ani):

· Desăvârşirea operaţiilor concrete

  • Începe să gândească critic
  • După 12 ani apare gândirea ipotetico – deductivă
  • Este începutul adevăratei socializări, apare nevoia de afirmare socială
  • Devine dependent de opinia colectivului, suportă greu insuccesul
  • Se delimitează o serie de interese, pasiuni
  • Se modifică conţinutul relaţiilor cu familia
  • Imaginea idealizată a părinţilor se relativizează
  • Autoritatea şi prestigiul absolut diminuează
  • Este etapa apariţiei conştiinţei, Eu – lui subiectiv, a adevăratei conştiinţe morale şi a conştientizării pulsiunilor erotice

Particularităţi ale dezvoltării psiho-motorii la adolescenţă (15 – 18 ani):

  • Perioada definirii personalităţii, a desăvârşirii sexualităţii şi a stabilirii unui nou tip de relaţii cu anturajul
  • Individul devine o fiinţă socializată, cu o identitate unică, irepetabilă
  • În această perioadă are loc:
  • Transformarea dintr-o persoană dependentă într-una independentă
  • Stabilirea unei identităţi

Caracteristic adolescentului:

  • Preocupare aproape obsesivă pentru reverie şi autoanaliză
  • Dezvoltarea identității – problema primordială a acestei perioade
  • Alegerea de modele, identificarea cu ele
  • Negarea identității infantile și construirea și impunerea socială a noii identități
  • Integrarea individului în societatea adulţilor

- restructurarea intereselor şi idealurilor

-elaborarea şi însuşirea unor concepţii despre lume şi viaţă

  • Nevoia de emancipare
  • Învaţă să facă judecăţi bazate pe un simţ individualizat al conştiinţei

Perioada adultă

· Poate fi împărţită în 3 perioade majore:

  • Perioada precoce, medie, tardivă - bătrâneţea
  • În această etapă au loc:

Căsătoria

Creşterea copiilor / calitatea de a fi părinte

Angajarea / profesia / probleme legate de muncă / şomaj / evenimente psiho-traumatizante: divorţ, îmbolnăviri, alte evenimente stresante

  • Este cea mai lungă perioada a ciclului vieţii.
  • Se caracterizează prin mari schimbări, continue, şi individul trebuie să fie capabil să se adapteze la toate schimbările ce pot să apară

Perioada bătrâneții (climacteriul):

  • Îmbătrânirea – proces complex de involuţie şi restructurare, declin şi compensare
  • Este mai intens resimţită de sexul feminin – modificările pe plan fiziologic sunt mai rapide şi asincrone.
  • Trebuie să deosebim vârsta calendaristică (cronologică) de vârsta clinico – biologică (nu numai aparentă) de vârsta psihologică şi de vârsta socială.

Perioada bătrâneţii (caracteristici):

  • Pe plan perceptiv bătrânii sunt mai rigizi, mai “perseverenţi”
  • Reorganizarea percepţiilor se face cu greutate
  • Învăţarea se face mai dificil
  • Declinul intelectual este mai puţin rapid la grupurile care au primit educaţie superioară
  • Nu mai reacţionează la excitanţii afectivi slabi – de unde aparenţa de blazare şi apatia
  • Trăirea subiectivă este mai redusă – sărăcire în idei şi în iniţiative, “aplatizarea” conţinutului gândirii
  • Motricitatea este mai dificilă, dizarmonică, stângace, rigidă
  • Mijloacele de expresie se reduc – sărăcire a mimicii
  • Acordă mai mult interes propriei persoane şi vieţii interioare: egocentrism, ipohondrie
  • Conflict dintre integritate – sentimentul de satisfacţie pe care îl simte cineva, reflectat asupra unei vieţi trăite productiv şi disperare – sentimentul că viaţa nu a avut nici o utilitate.
  • Acceptarea propriului loc în ciclul vieţii şi recunoaşterea faptului că viaţa personală este propria responsabilitate.
  • Există o acceptare a ceea ce sunt sau au fost proprii părinţi şi o înţelegere a felului în care şi – au trăit vieţile
  • Fără acestea nu există convingerea că propria viaţă a avut rost, apare teama de moarte şi un sentiment de disperare sau nemulţumire.
  • Sub raportul psihologiei medicale ei manifestă foarte des tendinţe şi manifestări neadecvate – pacienţi dificili, nedisciplinaţi, neconcilianţi, nemulţumiţi de medicii lor, ipohondrici.
  • Sunt bolnavi complecşi, patologia lor fiind frecvent înşelătoare
  • Cunoaşterea situaţiei lor mentale este o premiză a terapeuticii eficace
  • Conceptul ciclului vieţii a constituit cadrul pe care s-au dezvoltat teoriile psihopatologice, mai ales cele legate de stres şi relaţia cu tulburările psihiatrice
  • Urmărirea ciclurilor vieţii, a dinamicii, a schimbărilor ce se petrec în cadrul acestora permite clarificarea de ansamblu a abilităţilor persoanei, constituindu – se “biografia” ei.
  • Nu trebuie ignorată nici ceea ce s-ar putea numi “biografia internă” ce constă în metamorfoza sensurilor şi angajărilor existenţiale, a devenirii intime a persoanei în contextul lumii umane care îi dă sens.

  • Orice persoană are abilitatea de a-și schimba cursul ciclului vieții prin învățare, dezvățare și reînvățare.
  • Este necesar numai ca să existe stimulul adecvat la momentul oportun.

  • “ Between stimulus and response there is a space.
  • In that space lies the freedom and our power
  • to choose our response.
  • In those choices lie our growth and our happiness.”
    (Viktor Frankl)

  • Este important să alegem ce ne stimulează, ce ne inspiră, ce ne influențează gândirea și capacitatea de decizie.
  • Sistemul de valori determină atitudinea noastră
  • Atitudinea recrează gândirea și capacitatea de decizie – remodelând destinul nostru
  • “And so it goes, round and round, like a spinning wheel”.

Alegem:

  • Oamenii cu care ne asociem
  • Cărțile pe care le citim
  • Site-urile web pe care navigăm
  • Muzica pe care o ascultăm
  • Filmele pe care le urmărim
  • Mentorii, hobby –urile
  • Slujbele și locul în care locuim

§ Alegeți cu înțelepciune!

  • At the end of the day, our thoughts have the potential to change our life.
  • We must learn to always chose our thoughts wisely.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu