Psihicul şi evoluţia biologică
- Sistemele vii sunt evolutive
- Termenul de “ciclu al vieţii” – necesitatea cercetătorilor de a reflecta teoria dezvoltării
- Ciclul vieţii are întotdeauna aceleaşi secvenţe (există o ordine în cursul vieţii umane, chiar dacă viaţa fiecăruia este unică)
- Secvenţele ciclului vieţii apar într-o ordine constantă în viaţa fiecăruia, chiar dacă nu toate etapele sunt complete = principiu fundamental al tuturor teoriilor privind ciclurile vieţii
- Principiul epigenetic (Erikson) = fiecare etapă din ciclul vieţii este caracterizată de evenimente şi crize, care trebuie rezolvate pentru ca dezvoltarea să fie continuă şi lină
- Nereuşita rezolvării unei crize specifice etapei de viaţă toate etapele ulterioare de dezvoltare vor reflecta eşecul sub forma dezadaptării cognitive, emoţionale, sociale şi chiar fizice.
- Stadiul de dezvoltare este o complexitate progresivă, se diferenţiază de cel precedent şi îl condiţionează pe cel următor
- Există multipli factori de ordin fiziologic, social, fizic şi psihologic, care intervin în dezvoltarea psihicului
- Din punct de vedere evolutiv, adolescenţa şi climacteriul sunt momente de criză (primare), care mobilizează organismul pentru apărare sau afirmare
- Organismul se adaptează la un nou echilibru
- Crizele secundare – matrimonială, criza pensionării
- Crize accidentale
Stadiile dezvoltării (Erikson):
I. Stadiul oral – percepţiile şi activităţile sunt centrate pe gură. Vârsta 0 – 1 an.
II. Stadiul “anal” – individul îşi stăpâneşte sfincterele, muşchii, mişcările. Stadiu de autonomie. Vârsta 2 – 3 ani.
III. Stadiul genitalităţii infantile şi motricităţii (4 – 7 ani). Dobândeşte iniţiativă – alegerea scopurilor, perseverenţă.
IV. Stadiul de latenţă a sexualităţii infantile (8 – 11 ani) – creşterea dexterităţii, îndemânării, adaptare la lumea instrumentelor
V. Pubertate şi adolescenţă (12 – 19 ani) – identitatea personală
VI. Stadiul tinereţii adulte (20 – 34 ani) – raporturi intime cu altul – prietenie, luptă, schimb intelectual, activitate sexuală
VII. Vârsta adultă (34 – 44 ani) – productivitate, creativitate
VIII. Vârsta maturității – integrarea eu-lui
- În concepţia lui Erikson individul se dezvoltă (în mod ideal) continuu şi constant, se îmbogăţeşte treptat
- Progresează readaptându – se la nivele diferite
- În ultimul stadiu, este “în acord total” cu ordinea lucrurilor şi semnificaţia propriei existenţe în societatea în care a trăit.
Stadiile dezvoltării (Buhler):
1. A vieţii de familie şi activităţii şcolare
2. 16 – 20 ani – intrarea într-o activitate aleasă personal şi în relaţii sociale, independente de cercul familial
3. De la 26 – 30 de ani – alegerea definitivă a profesiei (peste 2 / 3 din cazuri), stabilirea legăturilor personale durabile, întemeierea unui cămin. Este faza culminantă.
4. De la 48 ani – “achiziţii negative” – pierderi economice şi corporale irecuperabile, pierderea părinţilor şi prietenilor
5. De la 63 – 68 ani – scăderea dimensiunilor sociale, preferinţe pentru divertismente, viaţa rurală şi cultul morţilor
- În schema psihosocială (Buhler) declinul se produce mai târziu, se ia în considerare compensarea intelectuală a facultăţilor biologice în declin
- Pe măsura înaintării în vârstă descresc dorinţele personale şi creşte sentimentul datoriei
Dezvoltarea psiho – motorie a copilului
- Copilăria (Ştefan Milea) – proces de socializare şi umanizare, de asimilare a universului socio – cultural
- Legătura dintre dezvoltarea somatică şi psihică este extrem de strânsă la copil
- Dezvoltarea eu – lui în anii copilăriei este caracterizată prin deplasarea atenţiei de la percepţia corporală spre dobândirea puterii.
- Copilul doreşte să fie în centrul atenţiei şi proprietatea asupra obiectelor
- Caracteristicile principale ale gândirii copilului (Piaget): realismul (inclusiv confuzia dintre fizic şi psihic, dintre lumea interioară şi cea exterioară), animismul (însufleţirea tuturor lucrurilor), artificialul (orice lucru e “făcut” de cineva), jocul.
- Pentru dezvoltarea psiho – motorie este importantă interacţiunea dintre fraţi, ordinea naşterii, interacţiunea dintre părinţi şi copii.
- Un defect fizic include un “risc mental”: complexe de inferioritate, împiedicarea accesului la unele experienţe de viaţă; rămâne sentimentul că “nu eşti ca ceilalţi”.
Factori de care depinde dezvoltarea psiho – motorie a copilului:
I. Factori ereditari: generali şi individuali
II. Factori ambientali:
- organici (fizici, chimici, biologici, geografici) – acţionează asupra calităţii vieţii părinţilor, duratei gestaţiei, condiţiilor de viaţă şi echilibrului emoţional
- factori alimentari, infecţioşi, traumatici, toxici
- factori socio – culturali: mediul familial, şcolar, profesional, colectivitatea de copii, condiţiile culturale specifice familiei, condiţiile economice.
Etapele dezvoltării copilului şi adolescentului
1. Perioada de sugar: 0 – 1 an
2. Perioada de antepreşcolar: 1 – 3 ani
3. Perioada de preşcolar: 3 – 6 ani
4. Perioada de şcolar mic: 6 – 10 ani
5. Perioada de şcolar mijlociu (preadolescenţa): 10 – 14 ani
- subperioada prepubertară: 10 – 12 ani
- pubertară: 12 – 14 ani
6. Perioada şcolarului mare: 14 – 18 ani
Antepreşcolarul (1 – 3 ani)
- Universul copilului de 1 an este centrat pe sine şi pe acţiunile sale
- Dezvoltarea motorie se caracterizează prin perfecţionarea mersului, îmbunătăţirea preciziei
- Dezvoltarea psihică se centrează pe senzaţia pe care i – o provoacă contactul cu obiectele
- Atenţia rămâne predominant involuntară
- Atenţia voluntară capătă un plus de stabilitate
- Memoria este mecanică, cu caracter involuntar
- Gândirea se desfăşoară predominant în prezent
- Limbajul devine instrument de comunicare, este perioada dislaliei fiziologice, vocabularul se dezvoltă progresiv
- Anxietatea şi frica constituie trăiri importante (nu trebuie minimalizate)
- Obiectele şi lucrurile înconjurătoare îi par însufleţite, investite cu sentimente şi voinţă
Preşcolarul (3 - 6 ani)
- Perioada de împlinire a gândirii preoperatorii, de depăşire a cadrului familial de relaţii, afirmare progresivă a independenţei şi conştiinţei de sine
- Respectare a unui program şi norme, însuşire activă şi organizată a anumitor deprinderi
- Dezvoltarea motorie – diversificarea motricităţii, câştigă în coordonare, siguranţă, precizie
- Dezvoltarea psihică – intense acumulări, diversificarea cunoştinţelor
- Este perioada întrebărilor “de ce?”, “unde?”, “ce este asta?”
- Atenţia voluntară – mai mare stabilitate
- De la 4 – 5 ani începe să înveţe la solicitare poezii, scurte povestiri, reguli de joc.
- Se remarcă volumul de informaţii şi cunoştinţe în rapidă îmbogăţire, capacitatea de a comunica prin intermediul limbajului
- Însuşirea deprinderii de a elabora şi utiliza simboluri
§ LIMITE:
- Gândire ireversibilă (se desfăşoară numai pe măsură ce acţiunea se derulează)
- Gândeşte numai ceea ce percepe
- Nu poate ordona informaţia, nu este deranjat de contradicţii, nu simte nevoia să verifice sau să confrunte concluziile
- Este incapabil să aprecieze realitatea
- Gândire magică (realul se împleteşte strâns cu imaginarul)
- La 5 – 6 ani îşi poate exprima dorinţele şi gândurile, înţelege ordinele, relatează destul de fidel cele văzute sau auzite
- Devine capabil să stabilească contacte reale
- Nu – i mai este indiferentă prezenţa sau părerea altora
- Creşte nevoia de a fi lăudat şi aprobat, creşte dorinţa de succes şi afirmare, apare mândria (“tu poţi face aşa?”)
- Apar conduite etice, ruşinea, răspunderea faţă de actele proprii
- Ştie ce înseamnă să fii rău sau bun, se mândreşte când reuşeşte să respecte interdicţii
- Jocul rămâne forma principală în care se exprimă activitatea copilului
- Conştiinţa funcţionează după formula recompensă şi pedeapsă
- Apare gelozia faţă de fraţi pe care îi consideră rivali la afecţiunea părinţilor.
Şcolarul mic (6 - 10 ani)
- Continuă cunoaşterea realităţii înconjurătoare prin intermediul observaţiei directe
- Dezvoltarea percepţiei duce la diversificarea experienţei şi maturizarea atenţiei
- Se dezvoltă memoria, cu unele particularităţi: reţine ce îl frapează, ce îi trezeşte interes sau dacă este direct şi imediat co-interesat
- Imaginaţia pierde mult din caracterul fantezist.
- Jocul ocupă un loc important, preferate – jocurile în mişcare, cu caracter de echipă care cer şi dezvoltă forţă, agilitate, rezistenţă, perseverenţă, răbdare.
- Confruntarea cu şcoala şi adaptarea la cerinţele procesului de învăţământ implică un nou sistem de relaţii cu anturajul.
Pubertatea și adolescența
- Fază importantă a vieţii individului, se pun bazele constituţiei sale definitive.
- Caracteristic:
- Rapiditatea transformărilor, pe primul plan fiind maturarea sexuală
- Transformările somato – endocrine
- Sensibilitatea la factorii exogeni este însemnată, dar variabilă individual
- Transformările se realizează în puseuri – stare de echilibru instabil
- Perioade în care îşi au debutul caracteriopatii sau psihoze endogene
- Pot exista erori de comportare, indisciplină, vicii, excese sportive sau de efort intelectual
- Ideea imperfecţiunii sau dizarmoniei fizice poate genera reacţii psihologice: fuga de societate, orientarea spre preocupări în care pot fi valorificate calităţi spirituale sau de forţă fizică
Particularităţi ale dezvoltării psiho-motorii la pubertate (10 – 14 ani):
· Desăvârşirea operaţiilor concrete
- Începe să gândească critic
- După 12 ani apare gândirea ipotetico – deductivă
- Este începutul adevăratei socializări, apare nevoia de afirmare socială
- Devine dependent de opinia colectivului, suportă greu insuccesul
- Se delimitează o serie de interese, pasiuni
- Se modifică conţinutul relaţiilor cu familia
- Imaginea idealizată a părinţilor se relativizează
- Autoritatea şi prestigiul absolut diminuează
- Este etapa apariţiei conştiinţei, Eu – lui subiectiv, a adevăratei conştiinţe morale şi a conştientizării pulsiunilor erotice
Particularităţi ale dezvoltării psiho-motorii la adolescenţă (15 – 18 ani):
- Perioada definirii personalităţii, a desăvârşirii sexualităţii şi a stabilirii unui nou tip de relaţii cu anturajul
- Individul devine o fiinţă socializată, cu o identitate unică, irepetabilă
- În această perioadă are loc:
- Transformarea dintr-o persoană dependentă într-una independentă
- Stabilirea unei identităţi
Caracteristic adolescentului:
- Preocupare aproape obsesivă pentru reverie şi autoanaliză
- Dezvoltarea identității – problema primordială a acestei perioade
- Alegerea de modele, identificarea cu ele
- Negarea identității infantile și construirea și impunerea socială a noii identități
- Integrarea individului în societatea adulţilor
- restructurarea intereselor şi idealurilor
-elaborarea şi însuşirea unor concepţii despre lume şi viaţă
- Nevoia de emancipare
- Învaţă să facă judecăţi bazate pe un simţ individualizat al conştiinţei
Perioada adultă
· Poate fi împărţită în 3 perioade majore:
- Perioada precoce, medie, tardivă - bătrâneţea
- În această etapă au loc:
– Căsătoria
– Creşterea copiilor / calitatea de a fi părinte
– Angajarea / profesia / probleme legate de muncă / şomaj / evenimente psiho-traumatizante: divorţ, îmbolnăviri, alte evenimente stresante
- Este cea mai lungă perioada a ciclului vieţii.
- Se caracterizează prin mari schimbări, continue, şi individul trebuie să fie capabil să se adapteze la toate schimbările ce pot să apară
Perioada bătrâneții (climacteriul):
- Îmbătrânirea – proces complex de involuţie şi restructurare, declin şi compensare
- Este mai intens resimţită de sexul feminin – modificările pe plan fiziologic sunt mai rapide şi asincrone.
- Trebuie să deosebim vârsta calendaristică (cronologică) de vârsta clinico – biologică (nu numai aparentă) de vârsta psihologică şi de vârsta socială.
Perioada bătrâneţii (caracteristici):
- Pe plan perceptiv bătrânii sunt mai rigizi, mai “perseverenţi”
- Reorganizarea percepţiilor se face cu greutate
- Învăţarea se face mai dificil
- Declinul intelectual este mai puţin rapid la grupurile care au primit educaţie superioară
- Nu mai reacţionează la excitanţii afectivi slabi – de unde aparenţa de blazare şi apatia
- Trăirea subiectivă este mai redusă – sărăcire în idei şi în iniţiative, “aplatizarea” conţinutului gândirii
- Motricitatea este mai dificilă, dizarmonică, stângace, rigidă
- Mijloacele de expresie se reduc – sărăcire a mimicii
- Acordă mai mult interes propriei persoane şi vieţii interioare: egocentrism, ipohondrie
- Conflict dintre integritate – sentimentul de satisfacţie pe care îl simte cineva, reflectat asupra unei vieţi trăite productiv şi disperare – sentimentul că viaţa nu a avut nici o utilitate.
- Acceptarea propriului loc în ciclul vieţii şi recunoaşterea faptului că viaţa personală este propria responsabilitate.
- Există o acceptare a ceea ce sunt sau au fost proprii părinţi şi o înţelegere a felului în care şi – au trăit vieţile
- Fără acestea nu există convingerea că propria viaţă a avut rost, apare teama de moarte şi un sentiment de disperare sau nemulţumire.
- Sub raportul psihologiei medicale ei manifestă foarte des tendinţe şi manifestări neadecvate – pacienţi dificili, nedisciplinaţi, neconcilianţi, nemulţumiţi de medicii lor, ipohondrici.
- Sunt bolnavi complecşi, patologia lor fiind frecvent înşelătoare
- Cunoaşterea situaţiei lor mentale este o premiză a terapeuticii eficace
- Conceptul ciclului vieţii a constituit cadrul pe care s-au dezvoltat teoriile psihopatologice, mai ales cele legate de stres şi relaţia cu tulburările psihiatrice
- Urmărirea ciclurilor vieţii, a dinamicii, a schimbărilor ce se petrec în cadrul acestora permite clarificarea de ansamblu a abilităţilor persoanei, constituindu – se “biografia” ei.
- Nu trebuie ignorată nici ceea ce s-ar putea numi “biografia internă” ce constă în metamorfoza sensurilor şi angajărilor existenţiale, a devenirii intime a persoanei în contextul lumii umane care îi dă sens.
- Orice persoană are abilitatea de a-și schimba cursul ciclului vieții prin învățare, dezvățare și reînvățare.
- Este necesar numai ca să existe stimulul adecvat la momentul oportun.
- “ Between stimulus and response there is a space.
- In that space lies the freedom and our power
- to choose our response.
- In those choices lie our growth and our happiness.”
(Viktor Frankl)
- Este important să alegem ce ne stimulează, ce ne inspiră, ce ne influențează gândirea și capacitatea de decizie.
- Sistemul de valori determină atitudinea noastră
- Atitudinea recrează gândirea și capacitatea de decizie – remodelând destinul nostru
- “And so it goes, round and round, like a spinning wheel”.
Alegem:
- Oamenii cu care ne asociem
- Cărțile pe care le citim
- Site-urile web pe care navigăm
- Muzica pe care o ascultăm
- Filmele pe care le urmărim
- Mentorii, hobby –urile
- Slujbele și locul în care locuim
§ Alegeți cu înțelepciune!
- At the end of the day, our thoughts have the potential to change our life.
- We must learn to always chose our thoughts wisely.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu